Sunday, March 13, 2011

NYONYA BLUES




masukan air bunga telang kali kedua, kacau rambang bagi mendapatkan dua tona warna biru.

Saya buat kelmarin setelah ilham 'berada dalam ingatan' almost a month...12 feb lepas saya ke KL to send off my daughter back to her study place setelah selesai buat elektif di Malaysia selama 6 minggu...biasa lah to kill the flying time saya membelek magazine (lupa lak namanya..) budget flight tersohor tanahair...belek punya belek nengok pulut biru ni...sangat menarik, cantik dan rasa jelira....pulut nyonya seperti disebut dalam magazine..

Pulut dah dibeli minggu lepas...Santan guna KARA je yang mana sentiasa ada dalam stok...bunga telang pulak kelmarin jugak dalam hujan agak lebat pi mencari dalam kejiranan ternampak di sebuah rumah di Jalan 4...bagi salam, pastu 'ngecek' lah bunga yang menimbun tu. 'nak buat nasi kerabu ke..' tanya tuan rumah...pepagi lagi dah merendam pulut.

Petang dalam kul 4 mula lah memproses pulut blues..oops sebelum tu pepagi juga saya mengacau kaya untuk dimakan bersama pulut blues..

So kukus pulut cam biasalah...sukatan pulut ikut keperluan masing2, saya guna >< 1/2 kilo...Bunga telang saya cuci dan separuhnya saya blend dan tapis dan gaul dalam pulut. Masuk pula garam dan 1/2 kotak santan KARA of 200ml. Kalau nak lagi lemak bubuh lebih santan, suka masing2...gaul pulut bagi rata dan kukus. Didih air terlebih dulu..dah masak keluarkan pulut dan masukan lagi air bunga telang...kacau kacau rambang bagi dapatkan warna tak sekata (spt dlm pic). Seterusnya tekan tekan pulut bagi kemas mampat, sama ada guna daun pisang atau aluminium foil, sama seperti cam nak buat pulut serimuka or pulut tok aji serban...selesai masuk kembali dalam pengukus selama 20 minit...angkat sejukkan, potong, sedia untuk makan.

Pulut nyonya on monday blues...?

2 comments:

  1. Weiilooo ma'chiks sedap nyer... nanti nak cuba buat ler pulut nyonya blues nie... ooo bunga biru tu.. nama nyer "bunga telang" yerk.. klu nak buat nak kena cari bunga ler pulak...

    ReplyDelete
  2. 'weiiilooo' ha ah Ede kena cari bunga telang, banyak tu kat Ganu, mesti ada pokoknya yang menjalar, tp jgn silap nge bunga morning glory lak...

    ReplyDelete