Tuesday, March 08, 2011

PULUT SERIMUKA FAILED FLOP

Idak le flip flop...nampak pulut tak kemas...'serimuka'nya takde lah gagal, kira ok lah first time buat dalam sejarah hidup

Untuk serimukanya saya guna santan KARA 200ml dilute dengan 200ml air, 1/4 C tepung gandum, 1/4 C tepung beras, 1/4 C tepung jagung, 2 biji telur, 1 C gula granulated, pandan emulco, setitis perwarna hijau, 1 s.t esen pandan dan garam.

Telur dan gula saya whisk dulu, agak hancur gula saya masukan santan dan kesemua bahan2 lain dan kacau hingga kesemua bahan sebati baru dikacau di atas api sederhana hingga likat yang dikehendaki/sesuai. Tuang ke atas base dan kukus semula selama 20 minit.

Basenya campuran beras pulut putih dan beras pulut hitam...dah rendam kukus, tekan kuat2, kukus lagi supaya mampat tapi gayanya pulut hitam tak berapa nak kembang...buat pun duk main agak2 dengan mata dan rasa, tu lah hasilnya ma'chiks! Tapi lapis hijau bagi saya tak fail, sedap and lemak. Tapi pada akhirnya makan serimukanya aje dan pulut sikit2 dan selebihnya pulut dibu__g, sayang rezeki dibuang tapi apa nak buat!

Bebenornya memang tak pernah buat kuih2 talam ni, cam tak pernah ada chemistry nak membuatnya, tak seperti meroti suke sangat membuatnya..kuih melayu yang penah buat,( tu pun dalam bulan puasa je ghajennya) seperti ondeh-ondeh, kuih bakar ada le sekali dua buat...kuih lapis penah buat sekali tapi lamaaaa dulu, cuba2...pendek kata kalau nak makan kuih2 melayu ni beli je.. Cuma yang saya konfiden dan tak penah fail buat ialah bingka ubi kayu (beko)..tu pun bertatih gak dulu.

Sebelum ini persepsi saya membuat kuih2 melayu/nyonya ni susah dan renyah...hanya milik pakar je ...lagi pula tinggal di Mesia ni di mana mana aje banyak kuih2 ni dijual, rasa cam lebih ekonomi dibeli je dari membuatnya...antara rasa sedap tak sedap je.

Tup tup dua hari lepas tetiba cam nak mencuba buat kuih berserimuka, 'triggered' dari jalan rayau beberapa food blog dan juga tengok Sherson Liam buat kuih ni cam senang je tapi Liam sebut KUIH TALAM...apa apa pun tak boleh putus asa, cuba lagi, boleh belajar lagiii

No comments:

Post a Comment