Wednesday, March 30, 2011

NASI TOMATO...tomat

Nasi tomato, acar buah berempah berlauk ayam masak merah

Ayam Masak Merah Mak Aji

Kenapa ada nama Mak Aji?...Saya belajar masak ayam ni darinya...Mak Aji, a muslim convert dah arwah few yrs ago. Ayam Masak Merah one of her special dish, kegemaran anak2 menantu2 dan cucu2nya..

Bahan2: lots of bawang merah,berapa ulas bawang putih, sikit halia, 4-5 btg serai and cili kering giling/cili boh....blend all the ingredients dan tumis pecah minyak...masukan ayam, secukup santan pekat..ada kalanya saya guna susu kotak low fat...juga masukan sedikit air asam jawa/asam keping. seimbangkan rasa; masin, manis dan sedikit masam but not too masam.. according to arwah, masukan daun kunyit. dan selalunya saya siat2kan daun kunyit dan masukan dalam masakan...but on that day, daun kunyit tak ada...so saya gantikan dengan daun limau purut...not bad, the taste of ayam masak merah tetap maintained.

Nasi Tomato

Seharusnya ada daun pudina bila memasak nasi tomato...tapi sejak tinggal di sini cukup payah nak dapatkan daun tuh. Di 2 hypermart yang selalu berkunjung tak penah nak ada...gitu juga di pasar, tak penah ada.

So hari tu buat make do je dengan bahan2 yang ada. Nasi tomato yang saya masak bahah2nya mudah je...

Selain guna beras basmathi yang direndam dulu barang 1/2 jam, saya sediakan bahan2 tumis iaitu bawang besar jenis kuning, dimayang...3 ulas bawang putih dicincang, sedikit halia juga dicincang. Rempah kasar sebagai bahan tumisan iaitu, kulit kayu manis, buah pelaga, cengkih dan bunga lawang.

Oleh kerana ianya nasi tomato saya guna tomato puree dan buah tomato. Selain itu saya masukan susu kotak low fat.

Minyak menumis guna minyak jagong dan campur sedikit minyak sapi....oh tak lupa daun pandan....kalau ada daun pudina lagi membangkitkan bau aroma nasi tomato.

Bebenornya memang sangat lama lah tak masak nasi tomato ni...dulu2 kalau rasa nak makan nasi tomato pegi je beli dekat flat taman saadon.

Hari2 masak nasi 2 pot beras je...tapi untuk nasi tomato terasa nak masak banyak sikit, buatlah 3 pot beras. dan selalunya saya akan tanak atas dapur memasak jenis nasi2 bertumis ni, entah nape saya tak suka guna rice cooker.

No comments:

Post a Comment