Friday, April 01, 2011

CALONG...... AND MEE CALONG

Calong....saya buat seperti buat keropok lekor cuma saya tak guna tepung sagu tapi guna tepung jagung campur tepong ubi kentang...saya rebus setengah masak.

Masih ingat masa kecik2 dulu arwah mak buatkan bebola ikan ni, sama ada mak bubuh dalam sup sayur sawi atau mak buatkan sup mee dan bubuh bebola ni. dan satu lagi bahan paling utama dalam sup ialah lada hitam tumbuk halus/kasar...dan ketika itu nama mee ini disebut 'mee calong'...

Saya suka buang masa berfikir, terutama tentang nama2 sesuatu makanan, the name derives from what..sudah tentu biasanya dari bahan2 yang digunakan..tetapi jika namanya 'really out of the way' hehe, kenapa namanya gitu gini...jawapan pada diri sendiri, mungkin orang kita dulu, bebola ikan bukan makanan kita, so tak wujud word bebola ikan...dan juga bebola ikan bukan asal makanan orang melayu...dan perkataan 'calong' to my hearing is more to 'siam siam' sikit kot..

dan setelah masa berlalu...bertahun2 saya lupa terus akan mee calong ni, sehingga suatu hari dalam perjalanan ke suatu tempat saya ternampak menu yang dipamer pada sebuah gerai, salah satu jualannya, 'mee calong'...tetiba teringat waktu silam, kecik2 dulu, selalu makan, mak buat..

Dah masak, kena makan panas2....menyediakannya sangat mudah dan cepat, provided 'calong' disediakan awal, simpan dalam fridge or bekukan. Mee calong boleh ganti mee segera yang sangat tidak berkhasiat tu...jangan marah ye pengeluar mee segera!

Mee Calong for our dinner....

No comments:

Post a Comment