Friday, December 10, 2010

MY 'dunia' ROTI

antara koleksi buku resepi dan masakan



di antara sumber rujukan dalam meroti, selain daripada blog2 yang saya rujuk, carian google youtube khususnya, Yuk Buat Roti Chef Wan di AFC...ggitu lah saya belajar membuat roti.


minat meroti bermula dari Roti Pa'ung (sebutan anak2 saya) yang gemarkan roti ini...resepi minta dari kawan kakak yang buat bisnes roti ini..namun tidaklah begitu mudah walaupun ikut resepi yang diberi jika tiada pengalaman membuat roti. mula menerai sekali jadi dua kali tidak jadi, mencuba lagi banyak juga lah trial n error namun kata orang, 'practice makes perfect' sebenarnya roti paun ni bahan-bahannya sama juga seperti roti manis, bun manis or sweet bun or bun yang sewaktu dengannya.



resepi roti hokaido yang saya ambil dari satu food blog tapi saya lupa siapa dan tidak membuat catatan..saya mohon maaf...hasilnya sangat lembut dan gebu



roti hokaido...ni panas2 lagi, baru keluar dari oven...seperti biasa apa juga roti yang saya buat saya akan membuat perbandingan bahan2nya...bahan asas sudah pastinya sama..cam roti hokaido ni, nama jugak lain so bahan lain yang extra adalah penggunaan whipping krim dan tidak menggunakan langsung mentega/minyak atau pun shortening.

satu kelainan roti ni dengan roti lain ialah dari segi baunya wangi masam2 manis whipping cream yang menusuk hidung...

bentuk memangnya nampak roti baguette tapi bahan sebenar adalah bahan asas roti selain menggunakan lemak sayur.
topping bawang besar kuning, cheese parut dan daun parsli kering yang digaul rata...masuk je apa yang ada...doh roti tetap yang asas sebab saya nak yang senang je.. bahan2nya dah hafal.


kepingan roti benggali



dah lama simpan resepi dan dah lama teringin nak buat tapi bertangguh2 sehingga suatu hari....antara bahannya guna lemak sayur/shortening



roti arab...di bakar dalam pan..cam roti naan


roti arab juga tapi dibakar dalam oven sebab nak cepat...kalau dalam pan kena bakar satu-satu


roti arab...gebuuu dan lembut


topping cheese parut dan tabur flaxseed

sebelum dibakar .....bahan2nya...tetap doh asas roti

sebenarnya nak buat roti pa'ung tapi dibentuk besar dan bubuh dalam loyang segi empat, kebetulan ada lebihan kismis taruk je...

cheese bun...paun cheese?


ni pun paun gak..bubuh parsli kering, oregano...permukaan dituris @ slit dengan pisau...saja nak tengok bentuk jadian


ni kes beli bijan tak guna terperosok dalam fridge, suatu hari nak cari benda lain terjumpa biji bijan ni....seronok tengok cam bun yang jual kat kedai je...perasan la pulak.

ni kes sama cam biji bijan...biji kuaci ke..beli tapi tak guna. gitu gak tepung wholemeal lama sangat simpan dalam fridge...kes nak perabih bahan maka jadi lah bun dalam pic tu...Bun Tak Bernama.


roti pa'ung..besaq besaq

Irish Brown Bread...resepi di chopping board buah tangan anak bawak balik dari Dublin
1 lb coarse wholemeal (whole wheat) floor
6 oz plain white (all purpose) flour
1 tsp bread (baking) soda
1 tsp salt
3/4 pint buttermilk (approx)
preheat oven, 400F/200C/gas mark 6
mix the dry ingredients in a mixing bowl. stir in enough buttermilk
to make a fairly soft dough. turun onto work surface dusted with
wholemeal flour and knead lightly until smooth underneath
form into a circle, abt 1 1/2" thick, and put onto a baking sheet. Mark a deep cross ( saya
turis spt dlm pic) in the top with a floured knife. bake for abt 45 mins/bread is browned and
sounds hollow when tapped on the base. cool on wire rack, wrapped in a clean tea towel
to keep the crust soft

berinti epal...potong separuh antar kat anak di asrama yang sedang SPM

ni kisah teruja lihat di rumah Kitchen Snippet.....seperti biasa juga lah bahannya saya ikut kepala sendiri..tapi Gert buat cantik kemas jalinannya...kebetulan ada lebihan inti epal yang saya beku jadi apabila suatu hari meronda jalan tersinggah rumahnya maka terbit lah ilham nak buat...dah siap anak saya terkejut, 'mak roti apa besaq panjang.. cam ulat besaq..'. Gert tak tabur flaxseed cuma glazed egg wash dipermukaan roti...
























No comments:

Post a Comment