Friday, December 17, 2010

LEMPENG.....OMPUTIH > PANCAKE


Quickie....suatu pagi tiada apa untuk bersarapan. huby nak p kerja. musim cuti sekolah dia bersarapan di rumah. a day before pun saya tak baking or meroti seperti biasa. untuk keluar nak p beli 'apa-apa' untuk sarapan dah lama sangat saya tak praktik...dulu2 ada jugak beli roti gardenia..so dalam duk pikir2 apa nak buat terlintas pancake ni...tepung pun ada, buttermilk pun ada...dulu ada kawan semasa d Penang bagi resepi pancake.
1 cup flour
3/4 cup fresh milk
1 egg
1 tbsp baking powder
2 tbsp oil/melt butter
1 tbsp sugar
pinch of salt
semua bahan2, kawan saya kata 'blend' untuk dapatkan fine smooth batter dan sendukkan dan bakar satu2 dalam pan...
dan pada pagi tersebut inilah yang saya buat ... tapi saya masukkan 100ml buttermilk. saya jugak tambah 1 tsp soda bicarobonate
so tu lah hasilnya....pancake sangat lembut dan bau wangi buttermilk. alhamdulilah sempat juga huby bersarapan. makan bersama madu dan jem strawberi.

No comments:

Post a Comment