Thursday, December 09, 2010

CHIFFON CHEESE CAKE


Suk-ses...ikut resepi Dayang Jack...sebelum ni tak penah ada konfiden nak buat cifon cake apa lagi cis kek..sebabnya...satu, dulu penah kepuk telur tapi tak naik gebu..kepuk telur putih tak kental dan tak jadi soft peak. sekarang dah tau kenapa..dua, cream cheese harganya sekarang mahal kalau tak jadi ghugi je...
satu hari meronda jalan2 rumah dayang jack terlihat kek ni..baca bahan2 nya..ooh ok jugak, sikit je guna cream cheese 90 g je...telur pun 5 biji je..5 kuning dan 5 putih..pastu baca pulak cara2 membuatnya..ooh mudah je...( ada 2 perkara yang saya tak akan buat kek..satu, jika dalam resepinya banyak guna telur sampai berbelas-belas biji seperti kek2 lapis...kedua, jika arahan cara membuat kek terlalu berjela-jela..)
Namun saya tambah 1 sudu besar lemon juice dan parutan kulit lemon pada resepi itu.
berbalik resepi DJ tadi saya pun cuba buat sebab saya 'rasa' mudah..kemarin tu saya beli loyang chiffon..sebelum ni saya tak penah ada...loyang bentuk lelain banyak pulak dalam collection... Dan itulah hasilnya dan sudah 2X buat...rating 5 star.

2 comments:

  1. memang gebu nampak kek tu..mesti sedap..

    ReplyDelete
  2. @kak Erna....memang gebuss and sedap, kejapp je dah habis.kesian kek tu kena serang hendap oleh '4 of us only'

    ReplyDelete