Saturday, February 26, 2011

JOM TENGOK 'BAKING' INDONESIA

kuih2 tempatan Indon

kuih2 tempatan Indon

brownies kukus penuh dengan taburan grated cheese

hot item.........brownies kukus


bentuk pastri sebesar ini belum pernah saya lihat di kedai2 bakeri di Malaysia


jenis ini biasakan ada di tempat kita...

bentuk pastri sekecil begini memang biasa dan ada di bakeri outlet Malaysia


Kali pertama berkunjung ke Bandung, Indonesia tahun 2010 Brownies kukus antara item yang menjadi kegilaan 'rakan seperjuangan' membeli belah. Saya hanya menjamu mata dan kagum ketika di bawa ke outlet bakeri Kartika di sebuah mall..memang rambang mata melihat beratus2 jenis kek dan brownies, pastri,roti and what not... namun saya tidak juga membeli kerana bimbang terlebih berat barang pesawat.

Kali kedua kunjungan ke Bandung pada awal tahun yang baru lalu pun dibawa ke kilang bakeri dan seperti biasa 'rakan seperjuangan' tetap gila membeli segala kek brownies kukus untuk dibawa pulang..namun saya tidak juga membeli dan itu pun baggage saya ngam ngam 19.7 kg.

Sewaktu 'rakan perjuangan' masing-masing sibuk berbelanja brownies kukus bebagai saya pulak terkagum dengan pastri bebagai...menjamu mata jugak lah sambil merakam foto2nya...insyaAllah jika berpeluang lagi berkunjung ke sana saya akan 'allocate' kelayakan kilo pesawat untuk berbelanja hot item bebagai nih...

2 comments:

  1. woowww... bests nyer... ma'chiks g jejelan kat Bandung erkk... klu saya mmg suke sesangat ngan brownies kukus dan pastry tu...

    ReplyDelete
  2. memang giler dan rambang mata nengok depa punya outlet bakeri!

    ReplyDelete