Sunday, September 11, 2011

BUBUR LAMBUK

bubur lambuk ikut version orang Ganu

Suatu hari dalam bulan puasa berbuka dengan bubur lambuk...nak dapat bubur lambuk Kg Baru yang femes tu tersangat la jauh. Sewaktu tinggal di Penang walaupun dalam seminggu sekali dalam puasa p juga ambek di Masjid Murradud Atakwa jika teringin bubur lambuk. tapi sejak di sini menyediakan bubur lambuk oleh masjid is not in their culture lak. nak tak ndak buat lah sendiri, boleh lah KK merasa masa dia balik tu hari. KK pun dah lama tak berposa di tanahair.

Bubur lambuk versi ini yang menggunakan isi ikan (saya rebus untuk dapatkan air stoknya-saya guna untuk merebus beras, selalunya ikan dibakar). isi ikan dihancurkan. (boleh juga masukan udang atau sotong, tapi saya tak masukan ). paku pakis saya gunakan yang warna merah, paku midin?, hirisan karot untuk rupa lebih menarik dan daun kesom bagi membangkitkan lagi bau bubur lambuk. Lain2 daun kayu yang sesuai ikut pilihan.

Lain bahan ialah bawang kecil dimayang, halia juga dimayang dan lada hitam tumbuk halus. Tidak lupa santan. Garam jangan lupa.

Bubur lambuk antara juadah yang disediakan hanya dalam puasa je. Kalu tak posa tak ada..,tak buat. tekak pulak teringin sesuatu juadah masa bulan posa je. Suatu keistimewaan dalam selera masa berpuasa.


1 comment: