Thursday, September 22, 2011

TART NENAS PENGHUJUNG SYAWAL






Saya buat dua hari yang lalu. Cadang nak buat sebelum raya tapi masa tidak menyebelahi saya. Jem nenas dah lama saya buat duk hibernate dalam fridge. Baru ni bila blogwalk rumah DJ tengok tart nenas yang dibuat cukup cantik dan gebu, terdorong lah diri ini nak membuat seperti yang DJ buat,bentuk buah nenas yang digunting dipermukaan.

Bila seru dah datang saya menyedia lah bahan2 nak buat pastry tanpa merujuk mana-mana resepi pun, walaupun ada dalam simpanan. Malas nak buka kitab2 resepi.

Maka saya sukat 150 g butter, 100 g marjerin, 100 g gula aising, 2 biji telur kuning, 1 c.t esen vanila. Tepung yang saya sangai dulu disukat 500g.

Standard lah dikrim dulu butter dan gula asing sampai kembang, pastu masukan telur kuning,esen V bila dah serata maka dimasukkan pula tepung. Pakai masuk je lah...(disaster) tup tup terasa keras doh, so stop lah masukan tepung.

Bila nak membentuk seperti yang DJ buat tak boleh,doh agak keras. Pastu cubalah nak baiki doh supaya lebih lembut saya masukan minyak sayur dan marjerin bagi lembut sikit doh tu. Godeh punya godeh ok lah sikit namun tak dapat juga membentuk seperti cadangan asal. Pastu ubah saya gentel dan buat seperti dalam pic di atas namun ia agak sukar nak membentuk, bila disepit doh asyik pecah...last2 saya keluarkan acuan tart, tekan2 doh dalam acuan ok lah pulak.

Bila dah siap bakar bila makan takde lah pulak pastri tu keras ketung, rapuhnya cair dalam mulut bila makan...so lain kali nak buat kena lah bukak kitab ikut resepi betul2. Janji jangan berputus asa..dan happy lah dapat juga merasa tart pada raya ni walau pun dah di hujung syawal.

2 comments:

  1. dulu masa kekecit.. suka kakak wat kueh tart.. pastu suh dia bubuh jem banyak banyak utk shin nyer.. ngee~

    ReplyDelete
  2. Nama lagi jam tart, kalu filling dia sikit mana nak sedap kan..

    ReplyDelete