Thursday, September 29, 2011

GERMAN COOKIES

tabur manik gula tu sebab ada dalam fridge, lebihan buat hantaran tempoh hari...manfaat apa yang ada je


Bila buka beberapa blog nampak depa buat biskut ni dan memuji2 kesedapannya, serta berterima kasih kepada sumber resepi yang diperolehi termasuk Rima, CMG. Penyakit lupa datang lagi dari blog mana saya menyalin resepi ini. Sangat lupa untuk mencatatnya dan saya memohon maaf.

Oleh kerana 'mata' melihat biskut ini seperti sedap bangat, maka penasaran lah (pengaruh indopek), datang dorongan untuk mencuba, tambahan dalam gobok ada stok potato starch, dan stok butter pun ada ditambah dengan sedikit sifat 'rajin' and 'mood' ada...dua faktor yang perlu ada walau pun bahan2 kuihnya ada, tanpa kedua Rajin dan Mood sukar juga 'menjadi' cookies ni.

Testimoni: sememangnya SEDAP, RAPUH. Jika makan sekeping, nak lagiii, susah nak berenti tapi terpaksa brek juga kerana sayangkan body...beringat2 beb nanti tambah kilonya!
Di bawahnya resepi tapi saya gandakan bila membuat hari tu...

125 g butter,soften
40 g icing sugar, sift
1 tsp vanilla essence
125 g potato starch
80 g cake flour/ plain flour
* may add nib almond 1 cup (saya tak bubuh)

Method: Beat butter and icing sugar till light and fluffy. Add in the essence. Sift in the potato starch and cake or plain flour.. Using spatula mix to form a soft dough. If mixture appears too soft and wet to shape, chill in the fridge for 10-15 mins...Roll dough into small ball, arrange on the baking tray and press lightly with a fork (dip fork in the water to prevent from sticking)...Bake for 12 - 15 mins.

3 comments:

  1. mutiara raflesia ker?? yak konon juta juta tu? huhuhu.. camne agaknya rasa bisekut ni ek

    ReplyDelete
  2. sedap ooww... i dh rase... hehe.. =))

    ReplyDelete