Saturday, January 08, 2011

SOTO MADURA

Untuk sarapan dan seterusnya untuk makan tengahari..

hari ini sabtu..lepas solat subuh terus ke dapur nak sedia sesuatu untuk sarapan. ingat tu nak goreng bihun. sebelum tidur pada malamnya duk merayau ronda rumah pn.yatie Sinar Kehidupan Ku, nampak lah soto madura, cam mengancam je, ambil le pensil mengopi resepi dengan hasrat nak buat suatu hari nanti, bila bila lah...entah macam mana dalam duk prepare nak goreng bihun duk 'tringat2' kat soto tu...ambil semula kertas salinan resepi dan tengok bahan2 nya kesemua ada CUMA takde nasi impit segera...nak buat sendiri nasi impit sendiri 'tak berani' sebab dah terdidik dengan nasi impit yang segera tu...segera2 pun 1 jam jugak merebusnya....mula la sedar diri, 'ehh dengan bihun boleh jugak makan soto ni..' pastu terusss je divert...buat SOTO MADURA mari! maka seharian lah kami anak beranak bersoto madura ni...

dia ni kalau time makan memang camni.....ciibukkk nak join sama

bihun celur....taugeh dan hirisan daun sup

ayam goreng garam kunyit disiat2...sambal kicap pedas memang sedia ada, buat banyak hari tu simpan dalam fridge. bawang goreng ready made pun ada, not in the scene ke..?

sup soto lemak...lain dari sup soto yang saya kenal sebelum ni...memang lah makanan sebegini asing bagi keluarga saya...dulu2 lontong. mula2 memang saya rasa pelik bila nasi impit dimakan dengan kuah lemak bersayur. mula diperkenal oleh teman yang berkahwin dengan orang Johor. lagi pula dah terbiasa makan nasi impit mesti dengan kuah kacang....dah ditakdirkan mr huby berpenyakit ghout so benda2 makanan kacang/kekacang memang pantang larang besar..akhirnya lontong dah jadi makanan kegemaran

begitu jugak dengan pakcik saya yang berkahwin dengan orang Muar..saya masih ingat pernah dia kata kat saya, 'pelik ye makan nasi impit dengan kuah sup..' lain padang lain belalang..tu lah kayanya budaya hidup budaya makan..tapi saya berpendapat sekarang orang2 kita dah mudah menerima makanan dari luar padang luar sempadan..saya rasa pakcik saya, saya sendiri dan orang2 lain sudah boleh menerima makanan di luar sempadan mereka...malah saya sendiri selalu sediakan lontong pada hari2 lebaran, cuma soto tak pernah saya buat sebab mr huby memang jenis yang tak suka makan mee/bihun sup...gitu gak anak perempuan cara makan banyak ikut ayah...daughter like father...soto madura ni depa gemar pulak, mungkin kuahnya yang berlemak kot...

Masa makan duk berbincang....my daughter mention about pegedil, saya sendiri sebut what if kalau ada meatball or chicken ball...melarat sampai ke makanan bakso...all in all makanan jenis ni dalam kategori sepupu sepapat...my personal view.

No comments:

Post a Comment