Wednesday, January 19, 2011

FRUIT CAKE

Twinings and Smiling....with slices of fruit cake

dari sudut berbeza...

3rd of 4 cakes....masih cerita cake. mixed fruit cake..seperti juga kek2 lain e.g: kek karot, kek coklat, apa lagi kek buah sudah tentu kita mempunyai banyak version resepi. so pilihan resepi bergantung pada diri masing2...dan saya sudah tentu memilih resepi yang tidak panjang lebar, yang buatan tidak tedious, cara membuat Mudah. Kek buah kukus pun dah pernah cuba buat dua kali, tapi bagi saya cara ini membazir tenaga bakar dan masa. Yang direbus buah campur dengan gula perang dan mentega terdahulu pun okay jugak untuk menghasil kek buah.

RESEPI (sumber chef Tania)

Bahan A: 500 g mix fruit digaul dgn 2 s.b tpg gandum > rata

Bahan B: 250 g mentega
150 g gula kastor
1 s.b ovallette
5 bj telur saiz besar
230 g Top flour (saya guna cake flour)
1 s.t baking powder
1 s.t esen oren
1 s.t esen puding/jika tiada ganti dgn esen vanila

CARA:
1. satukan mentega, gula, esen dan ovallette. pukul dgn high speed sampai kembang dan masukan telur sebiji sebiji dan terus pukul sampai sebati.

2. satukan tepung dan baking powder,diayak dan masukan dikit demi dikit dalam bahan no.1 dan adun sebati dengan menggunakan sudip kayu.

3. masukan mixed fruits (bahan A) dan gaul rata.

4. siapkan acuan kek 9" bulat yang siap bergris bertepung dan berlapikan kertas. tuangkan adunan ke dalam loyang.

5. bakar dgn suhu oven 160 deg.cel selama 1 - 1 1/2 jam/ masak keperangan.

nota: dalam bahan kek saya tambah 1 s.t mixed spice, 1 s.t serbuk buah pala, 1 s.b parutan kulit lemon/limau dan jus 1/2 lemon.


nampaknya dari 4 biji kek yang dibuat untuk munch munch sepeninggalan hanya kek buah yang banyak berbaki. anak2 lebih gemar kek coklat,kek marble coklat,kek karot..kek buah hanya 'orang2 dewasa' je kot yang gemar makan..???




No comments:

Post a Comment