Monday, October 24, 2011

MADE FROM UBI KELEDEK/UBI STELE

cayaq gula....senyuman yang manis, sudah tentu


CIK MEK MOLEK

'senyum lah...senyum lah alahai cik mek molek'

ala donut

KUIH KERIA

inti sebenar sepatutnya menggunakan kelapa parut, tapi saya tiada stok kelapa parut. Apa yang ada ialah sambal kelapa nasi kerabu yang saya bekukan yang saya goreng dengan udang hidup dan ubi kentang....

CUCUR BADAK


Rezeki ubi keledek. Dapat 'hadiah' dari biras, ada lah dalam sekilo lebih ubi keledek isi kuning. Banyak hari jugak le ubi2 duk dalam plastik bag bawah sinki. Berdiri je kat sinki tu nampak je ubi tapi tak buat apa2...

Pastu terfikir lak lama2 tak dibuat apa2 nanti rosak pulak ubi2 tu, tidak pun masuk angin. Sayang, membazir nanti pemberian orang. Lantas rebus je ubi2 tu. Bila dah sejuk kupas buang kulit2 , pastu simpan lagi dalam fridge...eh, suka lah keje bertangguh!

Lepas tangguh bertangguh, maka rajin kan diri membuat kuih muih dari ubi2 tersebut pada hari yang berbeza. Terpaksa sebab kuantiti ubi agak banyak untuk ahli rumah seramai 4 orang ketika ini.

Bahan2 cuma ubi yang dilenyek lumat dan campuran tepung gandum. Tiada sukatan khusus tepung, saya agak2 je campuran tepung dan lenyekan ubi janji ia boleh membentuk.

Selesai semua senang hati....

1 comment: