Tuesday, October 04, 2011

LEFTOVER KUAH KACANG

tauhu goreng saja pun okay juga....jajan sihat tapi kuah kacang is just too bad for anyone with ghout. kesian my dear tak boleh tumpang makan...

tauhu digoreng garing,dipotong kecil, dicelur toge`and kacang...teringat seseorang sinonim dengan juadah ini i.e Mok Mek Ceghanang.

Ada belen kuah kacang yang dibekukan, jika sikit-sikit boleh pejam mata buang...rezeki tak baik dibuang. Intai2 dalam fridge, opps ada tauhu, ada taugeh, kacang pun ada, boleh lah bikin 'alike gado-gado' walaupun tak 'complete' bebahannya. Manafaat apa yang ada je, boleh lah snacking2...ooh not bad,'pretty handsome',awsome?

Dulu masa kecik2 juadah ini dikenali dengan nama 'ceghanang'...selain daripada tauge,kacang panjang, kangkung celur adalah satu bahan penting... dan ada seorang perempuan cina tua berpakaian kebaya sulam kain kasa dengan sarung batik, bersanggul rapi dengan spek mata berbingkai besi warna emas dikenali 'Mok Mek Ceghanang'. Penampilannya setiap hari sangat kemas seperti nyonya baba gitu. ye, ceghanang yang dijualnya dulu memang kelasss kau Maria...mungkin mok mek ni dah takde sebabnya time saya bebudak dulu dia dah berumur 60-70 tahun.

2 comments:

  1. orang johor bilang.. 'pecel'.. kalo mak bikin.. shin tukang perabih tauhu.. nyum nyum.. sedappp

    ReplyDelete
  2. Ha'ah Shin, arwah mak ma'chiks pun sebut 'pecal'...dah lama tak dengaq vocab nih.

    ReplyDelete