Tuesday, May 17, 2011

NASI DAGANG pada Majlis Solat Hajat

Nasi dagang, ....our forte for any small feast. Bila huby putuskan untuk mengadakan majlis solat hajat untuk Mam yang akan menyambung pengajian Asasi minggu depan..Tradisi dalam keluarganya (huby) kini diamalkan setiap kali anak2 nya sendiri dapat menyambung pengajian pra-universiti/universiti, bermula dengan KK 5 tahun lalu.

So hari ni cuti umum Wesak day, jemput adik-beradik huby dan anak2 saudara untuk mengadakan solat hajat sambil 'get-together' (dah lama tak berhimpun), mohon keberkatan untuk Mam...

Saya buat 17 pot beras plus 8 genggam beras pulut dan 6 kilo ikan tongkol lembut just ngam2 for 35 orang (termasuk kanak2 n 3 babies)

Gimana pun lauk terlebih...nasi langsung habis

Mam hairan dengan buah tangan 'gula pasir' yang dibawa...'kenapa depa bawa..gula kan dah naik harga..' So I got 5 packets that would last me a few months..masa si abang nak bancuhkan minuman tadi saya suruh dia guna gula halus sebab gula kasar dah kehabisan!

1 paket dah bukak.

Dulu2 masa saya kecik, gula dan susu pekat tin merupakan buah tangan yang sering dibawa ke majlis2 kecil....year 2011 'buah tangan' ni masih ada. tu yang saya ceritakan pada Mam and si adik, how courteous our people bila menghadiri jemputan, tiada tangan kosong..La ni mana yang rajin akan memasak paling koman pun seperti agar2/puding atau buat kek, atau pun beli kuih muih, apa2 je yang mudah dan boleh dibuat sebagai buah tangan.

No comments:

Post a Comment