Thursday, May 19, 2011

KEK MARBLE TRIO


Jika Bro Rozzan kata dia cilok dari CMG yang sangat bertenaga itu, saya pulak dalam makna yang sebenarnya cilok dari kedua-duanya...sebelum ni saya buat kek buah untuk saya bekal, saya kena buat juga kek untuk orang2 yang akan saya tinggal di rumah. Bila tanya Mam kek apa yang dia nak terus je jawab Kek Marble, maka itu saya ziarah rumah Bro Rozzan. Bila tengok kek tu teringat saya pernah lihat di rumah CMG sebelum ini.


Potong siap2 senang nak masuk mulut.


Saya ada beberapa versi resepi kek marble cuma resepi CMG ni ada kelainan dari segi mengadun bahan2nya dan saya ingin mencubanya. Hasil kek lebih gebu dan ringan dan dapat tips dari Bro Rozzan pula cara untuk melorekkan pattern marble dengan hujung chopstick/pisau sampai ke dasar adunan. Mekasih pada mereka berdua.

Saya salin di sini resepi yang saya catat dari rumah Rozzan

300 g mentega
280 g tepung gandum (bro Rozzan guna tpg hong kong, saya pun sama)
1 s.b susu tepung
1 s.t baking powder (digaul rata dan ayak)
5 biji telur gred A
1 s.b ovallete (saya tak bubuh sbb baru je kehabisan)
250 g gula halus
30 g gliserin (saya ganti dengan 50ml sour milk)
20ml air (saya ganti dengan susu kotak, Rozzan guna buttermilk)
1 1/2 teh cokelat emulco (dan coklat paste juga beberapa titik pewarna cokelat)
1 s.t strawberi emulco (boleh juga guna 1 s.b mango puree, 1 s.b esen mango plus pewarna kuning
1/2 s.t esen ros/vanila

Cara:
1. Pukul mentega hingga kembang dgn speed sederhana (4-5min) perlahan speed masukan tepung sikit sikit hingga habis. Alih adunan ke dalam bekas lain.

2. Pukul gula, ovallete dan telur dengan speed tinggi (7-8 min) hingga adunan naik, kembang dan pekat spt adunan baulu.

3. Perlahankan speed dan masukan adunan mentega tepung sikit sikit sampai habis. Kemudian masukan buttermilk, susu dan kacau rata.

4. Bahagikan adunan kepada 3 bahagian, satu, bubuh coklat emulco,coklat paste dan pewarna coklat, dua, pewarna kuning,esen mango,strawberi dan mango puree dan ketiga biarkan plain dengan bubuh esen ros/vanila.

5. Tuang adunan selang seli dengan 3 bahagian tadi. Lorekkan dengan hujung pisau/copstik pastikan hujungnya sampai ke dasar adunan.

6. Bakar suhu 175 deg C/50 mins - 1 jam.

Kepada huby, Mam and si adik selamat makan kek marble sempoi nih...mak dah potong siap2 tinggal masuk mulut je. Jangan tak berselera pulak time mak and si abang tak ada.

No comments:

Post a Comment