Saturday, April 23, 2011

CHOCOLATE COFFEE CAKE

pasai ada rajin sikit so leburkan white choc....so drizzle la koman koman atas kek tu.

Buat sebelum 'hilang di alam maya' seketika baru-baru ni..bawak untuk si abang dan juga munch munch dalam perjalanan dan sedikit untuk my dear Anis. Instead of perasa coffee saya gantikan dengan 'rasa oren'. Rasa coklat and oren 'goes well' kata Anna Olson dalam satu rancangan Sugar di AFC channel...feedback from si abang and Anis..'niceee'..tq.

yang ni pasai tak rajin dust je gula ising atas


Yang ni pulak resepi yang sama tapi perasa kopi. Buat a few days before just to test tried the recipe....recipe dari rumah For the Love of Baking, rakan seperjuang dari negara jiran.My tq to her.

Nak kata kek pun boleh sebab resipinya ada word 'cake'. Nak kata brownies pun boleh sebab lihat dengan mata kasar memang ghupe brownies gini lah..texture agak dry but to me tak semua perlu moist, kan. dan kek ni rasanya memang yummy yummy and persediaan dan buatnya tersangat lah mudah...tak perlu tunggu ada 'courage' kalau ada semua bahan dan rasa nak buat zap zup zap 'smetar jah'

Jom tengok resipinya:

4 eggs
2 cups caster sugar ( I less to 1 3/4 C)
1/2 tsp salt
1 tsp vanilla
3/4 C cocoa powder
1 1/2 C plain flour
1 C vege oil ( I less to 1/2)
1/2 cup cappuccino chocolate, chopped into chunks for topping ( I don't have this, I added 1 tsp coffee granules and 1/4 cup chocolate rice into the mixture)

1. preheat oven 180 deg C. Prepare tin cake, line with baking paper.
2. whisk together the eggs, sugar, salt and vanilla. Add in cocoa powder and flour. pour in oil and stir well.
3. pour the batter into the tin cake, sprinkle the top with choc chunks. bake for 35 - 40 minutes/done.

2 comments:

  1. Assalam memang lama la ma'chik berihat..alhamdulullah dah kembali.akak ni rajin membaca..jadinya sesapa yang lama tak online akak tau aje..he he..selamat kembali..

    ReplyDelete
  2. terima kasih Erna, ghajin mengikuti perkembangan teman2 ye..tu le susah kalau berpergian tempat2 yg tkde internet connection.

    ReplyDelete