Thursday, April 21, 2011

AYAM MADU STICKY


Nak melakukan sesuatu yang belum pernah kita buat tentu memerlukan 'courage' yang kuat, walau pun dalam sesuatu perkara yang mudah seperti memasak ayam madu sticky ni. Resepinya asal dari rumah Hanna Memories tetapi saya mengambil resepi dari Dapur Maya. Sebenarnya beberapa kali saya browsing rumah Hanna dan terlihat masakan ayam ni namun seperti tidak datang seru..saya agak cam rumit je menyediakannya...namun bila saya lihat di rumah Dapur Maya terdetik je hati nak buat...esoknya terus pergi beli ayam sekor minta pakcik tu potong kecik2...so hasilnya sangat yummy yummy..buat lauk untuk makan tengahari dan lebihnya pada petangnya depa minta untuk meratah...alright go on, janji abis dan tak perlu simpan2..sebelum terlupa, terima kasih bebanyak pada tuan resepi.

Saya catat semula resepinya, dan seperti dibawah:

1/2 ekor ayam potong kecil2 (saya buat sekor, leh makan banyak sikit)
2" halia muda parut
5 ulas bawang putih - ketuk
2 s.b kicap pekat manis
1 s.b sos tiram
2 s.t sos ikan/maggi seasoning
1 s.b sos cili dan sos tomato
3 - 4 s.b madu
1/2 s.t lada hitam (saya bubuh lebih)
1/4 cawan air
garam,jika perlu (saya rasa tak perlu lagi dah)

Gaul semua bahan2 dalam mangkuk kecuali air. Perap kejap. Panaskan kuali non stick dengan sedikit minyak. Masukan ayam dan sedikit air. Tutup dan biarkan masak hingga kering dan terbit minyak dan sticky, seperti mana nama masakan ayam ni. Sesekali balik2 kan ayam supaya tidak hangit....Sebelum matikan api pastikan ayam masak serata, jika belum tambah lagi air dan masak lagi hingga kering dan melekat. Angkat dan buang lebihan minyak dan hidang..

Sesiapa yang nak mencuba, 'recommendable' sebabnya selain rasa sedap, proses menyediakan dan memasak ayam ni sangat mudah, tak de rumit mana pun.

No comments:

Post a Comment