Sunday, November 14, 2010

IT'S GOLD..IT'S GOLD..KAYA,KAYA,KAYA

sedulang emas...caya tak.tak caya lah

telur yang banyak dan gula yang banyak,tu lah bahan2 utama

hasil dari bahan2 tadi - jala mas, buah tanjung dan taik itik...semua manis2

gabungan, aturan hasil daya kreativiti yang tinggi jadi le sedulang hantaran.dimodenkan dihias dengan buah ceri merah dan hijau dan taburan manik manik menampakkan gemerlapan




jala mas dan buah tanjung hanya menggunakan kuning telur sebagai bahan buatan utama..so telur putih yang tidak digunakan dan mengelak dari membazir maka terciptalah satu lagi manisan yang bernama 'tahi itik'.of all the names nama tahi itik yang dinamakan kuih ini..usah ditanya mengapa nama tersebut, memang tiada jawapan.ada usaha untuk menamakan semula kuih ini,wajarkah...apa2 pun inilah kuih tradisi negeri cik siti we kembe.



hasil sebuah daya kreatif orang kita...dulu2 untuk hantaran hanya diisi dalam mangkuk.isi pulak dalam mangkuk pyrex...hehe kira dah klasss ggitu.
Apa apa pun siapa yang gemar manisan jala mas,buah tanjung dan taik itik ni memang sedap,terutama mereka penggemar kuih2 manis n 'sweet tooth' person...tetapi bagi orang yang berpenyakit kencing manis manisan ini adalah racun pada penyakit yang dihadapi..





1 comment:

  1. Salam ma'chiks...

    Cantik dan kreatif nyer hantaran tu... tapi klu makan mmg teramat ler manis nyer kann... saya follow yer... klu sudi jempulah jadi follower saya yerk ma'chiks...thankss

    ReplyDelete