Wednesday, July 06, 2011

PENGAT atau BUBUR PUTERI BERENDAM


Angin kus kus bertiup tetiba rasa nak buat bubur ni. Kebetulan ubi ste`ler ada hasil laman sekangkang kera, digali huby beberapa hari lepas namun ubi2 nya 'tak beberapa cantik', kata huby sepatutnya cukup tiga bulan tanam dah boleh gali...nak wat camna kan, so saya terpaksa lah pilih2 dan buang mana yang tak elok isinya.

Jam 5 petang baru duk memproses, buat sikit je dah tinggal 3 orang dalam rumah. Itu pun 2 hari baru habis...kebetulan juga ada stok santan kotak dan perabihkan tepung pulut yang dah nak expire, Bancuh tepung pulut warnakan ijo gentel2 dan leperkan dan masukan dalam rebusan ubi yang dipotong kecil2 untuk empukan sebelum masukan santan dan sedikit gula dan garam..sekejap je siapnya...huby balik keje 6.30 petang dah boleh makan, kira2 untuk makan malam la ye...ggitu lah untuk lapik perut sebelum menanti hari esok, itu pun sekiranya esok masih ada...

1 comment:

  1. bestnya pengat ni...colourful..tempting to the eyes and to the mouth n tummyyy...

    ReplyDelete