Friday, June 04, 2010

LONGKANG UNTUK DIHUMBAN SAMPAH-dysfunctional purpose of drain

'usage abused'...

masyarakat di sini......mentaliti kelas apa ni? mencermin cara, budaya masyarakat setempat...pihak berkuasa pulak...'good or bad governance'


mashaAllah..jijiknya.hari-hari melalui longkang yang penuh dengan sampah sarap ni. jalan ni antara laluan keluar dari taman nginapan nuju ke jalan besar.dah berapa lama 'benda' tu dok mendap dalam tu..ntah sejak tinggal d sini tak penah tengok orang council cuci longkang dan laman sekitar.



kerap sangat orang jabatan kesihatan duk menyembur asap tebal di kawasan ni.kata mereka antara kawasan banyak penduduk kena denggi.ada kes je nyembur..ada kes je nyembur.setiap kali tu minden dan jambul lintang pukang lari masuk rumah takut pada alat penyembur, bunyi dan kepulan asap tebal yang baunya tak dapat nak describe di sini.




duk pikir mai sembur ribu kali pun takkan selesai masalah nyamuk aedes dan denggi ni sebab longkang tu dan beberapa longkang lain sekitar 'duk lagu tu jugak'. penah kata kat depa orang kesihatan ( depa mai nak cek kawasan rumah kut-kut ada air bertakung) tempoh hari dan sebar leaflet bahaya denggi aedes ni bahawa usaha depa takkan terkesan jika keadaan sekitar dan longkang tersumbat cam tu..penduduk memang jaga kebersihan kawasan rumah mereka tapi longkang-longkang tu camma..? Council..anything to comment?


dalam entry ku yang awal ari tu kebersihan di negeri ni bukan agenda utama dan penting di negeri ni..BRI hanyalah hiasan di bilboard dan rhethoric semata-mata. kalau datang ke negeri ni nak cari di mana serambi mekah memang 'payoh' nak jumpanya..




sampai ke hari ni status dalam longkang tu masih seperti dalam picture tu lah...seems nobody's business but somebody's business. amende nih.

No comments:

Post a Comment