Wednesday, October 17, 2012

TENGGIRI BAKAR SAMBAL LIMAU BALI

 
Setelah terbaca flaxseed baik untuk kesihatan jantung dan saranan menabur ke dalam makanan yang sesuai kini telah menjadi amalan kita untuk memanfaatkan penggunaan flaxseed.
 

Emmm panjang tajuk lauknya...the whole idea resepi ni adalah dari program Ala Chef Farah Quinn,celebrity chef Indon yang berkulit hitam manis..tekan channel IndoPek rancangan dah bersiaran beberapa minit...

So apa yang dapat tengok ikan sedang dibakar (bukan ikan tenggiri), tak tahu apa nama ikan yang diguna. Sambil itu farah sedang menyediakan sambalnya. Isi limau bali diperisi dan bahan2 lain ialah buah keras (kemiri), lada hidup dan sedikit cabai burung diblend kasar, hirisan halia kemudian digaul sebati dengan isi limau bali yang telah diperoi.Sedikit jus lemon diperah. Saya tak sempat tengok bahan2 perasa dimasukan namun seperti biasa setiap masakan dimasukan garam dan gula.

Kebetulan pula ada limau bali yang dibeli dah lebih seminggu. Ingatkan isinya merah seperti biasa ghupenya putih, first time dapat isi warna nih...tak jangka pun, putih..putih lah. Chef Farah guna isi limau bali merah.

Untuk ikan kita marinate dengan garam dan jus lemon...Seperti yang dapat dilihat saya taburkan flax seed, bila makan dapat rasa crunchinessnya dan rasa lemak buah keras.

Dan tidak lupa hirisan daun bawang ditabur bila dihidang.

No comments:

Post a Comment