Wednesday, June 01, 2011

BAKLAVA...ada je yang mengeja BAKLAWA and FALUDA

....di Manchester. kata budak2 Mesia (pelajar2) datang sini mesti kena makan/rasa faluda ni i.e ais krim yang dibubuh susu perasa stroberi di 'topping' dengan biji selasih dan cendol (warna pink). ada yang sebut 'cendol' ni 'noodle', gimana pun memang ghupe cendol pun cuma saiz nya alus sikit dari cendol kita di mesia...bila dah direkomen begitu bersungguh maka ambil peluang merasa jugak dan sememangnya sangat lazat! harga cuma 2.50 pound sterling...si abang mula2 tak mau last last tergoda jugak.


nanti balik mesia boleh lah cuba improvise faluda cara kita pulak...nama kedai 'Moonlight' dikendali oleh, nampak muka tu cam Arab2/Turki gitu.



ini baklava...dijuai dalam kedai yang sama. sebelum ni duk tengok dalam paper, banyak kali dalam tv. kalau tak silap manisan ni asal dari Turki..kulitnya puff pastry yang berlapis2 dan sangat nipis.



kali ni nampak real lah kuih ni, so tak mau lepas peluang beli le 4 ketul...adusssss mak manisnya kuih2 ni cam kuih ore klate ggitu! nak peghabih amek masa 3 hari, anak2 sorang pun tak nak merasa, tak minat...apa lagi mak depa lah kena perabihkan. nak buang tentu sayang kan...ok lah dah merasa lain kali takde le mengidam lagi.











No comments:

Post a Comment