Wednesday, May 18, 2011

KUIH LOMPANG tidak berlekuk...





Suatu hari dok merayau2 tersinggah rumah Jun Yummilicious, terpaku melihat kuih lompang yang dibuatnya berbagai warna, dan jadiannya sangat cantik dengan terbentuk lekuk di tengahnya. Bila saya go thru resepi memang mudah membuatnya apa lagi bahan2nya tak banyak pun...memang selama saya bernafas tak pernah saya buat kuih lompang, pernah makan pun yang beli je, idak pun masa ada jamuan di ofis dulu2 depa order kuih lompang ni..masih ingat masa zaman kanak2 dan remaja dulu kakak saya, cikngah selalu yang membuatnya. tu lah relevan kuih lompang dengan saya...

Biasa lah fikiran saya membuat kuih2 melayu ni susah...so berbalik cerita selepas tersinggah rumah Jun tu, terus aja saya mengidam nak buat kuih ni..hati macam ronta2 nak buat..semak bahan2 cuma tepung je ada, tepung ubi tak ada..dah beberapa kali ke hypermart, beberapa kali tu lah asyik lupa nak membeli tepung ubi...hari2 duk menjeling kertas kecil yang saya catat resepinya. Dalam pada tu pula saya ada tak ada di rumah. Lupa lah sekejap 'ngidam nak buat'.

Baru2 ni ke pasar nak beli ikan.Lepas beli ikan p ke gerai makcik yang menjual barang2 dapur sesaja tanya makcik tu tepung ubi..ada pun so beli la sebungkus..dah ada tepung ubi pendam lagi sehingga lah satu petang datang seru terus je kumpul bahan2 dan buat kuih lompang ni..tapi tidaklah saya buat pelbagai warna. Nak cepat satu.., satu hal lagi first time buat, baru nak menerai, buat lah satu warna dulu...Hasilnya lompang saya tidak BERLEKUK di tengahnya seperti mana sepatutnya kuih lompang..lain kali cuba lagi.

Jom tengok resepinya yang saya ambil dari rumah Jun...Kata Jun dia dapat 16 biji dari sukatan dalam resepinya. hari tu saya buat saya double kan bahan2nya.

(A) 50 g tepung beras
50 g tepung ubi
100 ml santan
(bancuh sebati bhn2 A)

(B) 125 g gula pasir
100 ml air
1 helai daun pandan
(masa larut dan sejukkan bhn2 B)

kelapa parut dan garam halus

perwarna pilihan

Masukan Bahan B ke dalam Bahan A. Kacau sebati. Tapis jika perlu. Bahagikan adunan pada beberapa bahagian dan warna ikut pilihan.

Panaskan kukusan. Sapu sedikit minyak dalam acuan lompang. Susun dalam kukusan. Masukan ke dalam pengukus sebentar.

Tuang adunan dan kukus 8 - 10 minit. Biarkan sejuk dulu sebelum dikeluarkan.


Bahan2 masih ada insyaAllah akan cuba lagi buat kuih ni sampai tengahnya lekuk!.....sukenya saya kuih niiii.....

No comments:

Post a Comment