Tuesday, May 18, 2010

AIR OOH AIR...BILA KAU NAK NAIK...tangki daa

NST,May 17,2010 Worried over water shortage, m.s 25..begitu lah tajuknya. seterusnya..water problem become more acute due to the current dry spell....caused the water level of Sungai Kelantan to drop below the operational level..so affected water plants...depa sebut lah beberapa kawasan yang terkesan ni...however, sambung depa(AKSB) lagi... but the operation of treament plants which obtained its water supply from underground water, like in Kota Bharu, Bachok so onBold WERE NOT AFFECTED - Bernama.

Gayanya AKSB mungkin tak perasan or tak mau tahu masalah tekanan air. entah sejak dari awal saya tinggal, dah setahun setengah saya tinggal di kawasan yg kata 'not affected' tak pernah berenti masalah air ni, bukan musim kemarau je. masa musim hujan hujung tahun ari tu pun bermasalah tekanan air rendah gak.

dan ketika ini dah seminggu terpaksa angkut air di sinki dapur untuk diguna di 2 bilik mandi di atas.air tak naik langsung ke tangki. sebelum ni ada juga air di tangki walaupun sedikit. Penah pegi tanya kat AKSB Februari lalu jawapan duk buat maintenance sejak raya lagi, belum selesai. baru2 ni jiran beritau dia pegi tanya jugak, pun jawapan yang sama- buat maintenance. entah bila nak selesai yang dikatakan 'buat maintenance' tu... dah nak puasa dan raya pula dah. tapi apa yang saya lalui ialah air yang sentiasa 'meleleh" harap air direct saja lah. ada 3 bilik air pun tak guna kerana sumber air dari tangki.. nak buat biznes kecil dan besar bukan boleh buat di sinki dapur kena guna bilik air.tapi air tadok sebab tangki tak de air.APA MASALAH SEBENARNYA AKSB? KAMI TAK FAHAM.YANG KAMI TAU BEKALAN AIR CUKUP BERMASALAH. setahu saya penduduk yang memiliki rumah sendiri pakai air boring bagi mengatasi masalah air..tapi bukan semua penduduk di sini memilik rumah sendiri, mereka menyewa! dengar cerita dari jiran yang lebih lama di sini,, lebih 20tahun tinggal di kawasan ini, kata mereka 'memang air bermasalah di sini'. TAK ADA KE CITA-CITA NAK UPGRADE PENGURUSAN MENJADI BEKALAN AIR LEBIH EFISYEN? KITA NI DAH DI ABAD KE 21 DAH...

No comments:

Post a Comment